Pintu Taubat
“Sesungguhnya Allah kasih kepada orang yang
bertaubat dan memelihara kesuciannya”. (Surah Baqarah, ayat 222).
Dalam melakukan taubat seseorang itu mestilah mengambil perhatian supaya
penyesalannya tidak samar-samar dan tidak juga secara umum agar dia tidak jatuh
ke dalam ancaman Allah:
“Tidak kira berapa banyak mereka bertaubat
mereka tidak sebenarnya menyesal. Taubat mereka tidak diterima”.
Ini ditujukan kepada mereka yang hanya mengucapkan kata-kata taubat
tetapi tidak tahu sejauh mana dosa mereka, malah tidak mengambil tindakan
pembaikan dan pencegahan. Itulah taubat yang biasa, taubat zahir yang tidak
menusuk kepada punca dosa. Ia adalah umpama orang yang cuba menghapuskan rumput
dengan memotong bahagian di atas tanah tetapi tidak mencabut akarnya yang di
dalam bumi. Tindakan yang demikian membantu rumput untuk tumbuh dengan lebih
segar. Orang yang bertaubat dengan mengetahui kesalahannya dan punca kesalahan
itu berazam tidak mengulanginya dan membebaskan dirinya daripada kesalahan itu,
mencabut akar pokok yang merosakkan itu. Cangkul yang digunakan untuk menggali
akarnya, punca kepada dosa-dosa, ialah pengajaran kerohanian daripada guru yang
benar. Tanah mestilah dibersihkan sebelum ditanam pokok orkid.
“Dan Kami bawakan perumpamaan kepada manusia
supaya mereka memikirkannya”. (Surah Hasyr, ayat 21).
“Dia jualah Penerima taubat hamba-hamba-Nya
dan mengampunkan dosa, dan Dia mengetahui apa yang kamu kerjakan”. (Surah
Syura, ayat 25).
“Kecuali orang yang bertaubat dan beriman
dan mengerjakan amal salih, maka mereka itu Allah tukarkan kejahatan mereka
dengan kebaikan kerana adalah Allah itu Pengampun, Penyayang”. (Surah Furqaan,
ayat 70).
Ketahuilah taubat yang diterima tandanya ialah seseorang itu tidak lagi
jatuh ke dalam dosa tersebut.
Ada dua jenis taubat , taubat orang awam dan taubat mukmin sejati
.
Taubat Orang awam berharap meninggalkan kejahatan dan masuk kepada kebaikan
dengan cara mengingati Allah dan mengambil langkah usaha bersungguh-sungguh,
meninggalkan hawa nafsunya dan kesenangan badannya dan menekankan egonya. Dia
mesti meninggalkan keegoannya yang ingkar terhadap peraturan Allah dan masuk
kepada taat. Itulah taubatnya yang menyelamatkannya dari neraka dan
memasukkannya ke dalam syurga.
Taubat Orang mukmin sejati, hamba Allah yang tulen, berada di dalam suasana
yang jauh berbeza. Mereka berada pada makam makrifat yang jauh lebih tinggi
daripada makam orang awam yang paling baik. Sebenarnya bagi mereka tidak ada
lagi anak tangga untuk dipanjat; mereka telah sampai kepada kehampiran dengan
Allah. Mereka telah meninggalkan kesenangan dan nikmat dunia ini dan menikmati
kelazatan alam kerohanian – rasa kehampiran dengan Allah, nikmat menyaksikan
Zat-Nya dengan mata keyakinan.
Perhatian orang awam tertuju kepada dunia ini dan kesenangan mereka
adalah merasai nikmat kebendaan dan kewujudan kebendaannya. Malah, jika
kewujudan kebendaan manusia dan dunia merupakan satu kesilapan begitu jugalah
nikmat dan kecacatan yang paling baik daripadanya. Kata-kata yang diucapkan
oleh orang arif,
“Kewujudan
dirimu merupakan dosa, menyebabkan segala dosa menjadi kecil jika dibandingkan
dengannya” .
Orang arif selalu mengatakan bahawa kebaikan yang dilakukan oleh orang
baik-baik tidak mencapai kehampiran dengan Allah tidak lebih daripada kesalahan
orang yang hampir dengan-Nya. Jadi, bagi mengajar kita memohon keampunan
terhadap kesalahan yang tersembunyi yang kita sangkakan kebaikan, Nabi s.a.w
yang tidak pernah berdosa memohon keampunan daripada Allah sebanyak seratus
kali sehari. Allah Yang Maha Tinggi mengajarkan kepada rasul-Nya:
“Pintalah perlindungan bagi buah amal kamu
dan bagi mukmin dan mukminat”. (Surah Muhamamd, ayat 19).
Dia jadikan rasul-Nya yang suci murni sebagai teladan tentang cara
bertaubat – dengan merayu kepada Allah supaya menghilangkan ego seseorang,
sifat-sifatnya dan dirinya, semuanya pada diri seseorang, mencabut kewujudan
diri seseorang. Inilah taubat yang sebenarnya.
Taubat yang
demikian meninggalkan segala-galanya kecuali Zat Allah, dan berazam untuk
kembali kepada-Nya, kembali kepada kehampiran-Nya untuk melihat Wajah Ilahi.
Nabi s.a.w menjelaskan taubat yang demikian dengan sabda baginda s.a.w, “ Ada
sebahagian hamba-hamba Allah yang tulen yang tubuh mereka berada di sini tetapi
hati mereka berada di sana , di bawah arasy”. Hati mereka berada pada langit
kesembilan, di bawah arasy Allah kerana penyaksian suci terhadap Zat-Nya tidak
mungkin berlaku pada alam bawah.
Dipetik dari
Kitab Sirrul Al- Asrar tulisan Sheikh Abd. Qadir Al Jailani
No comments:
Post a Comment