Friday, February 22, 2013

Sabah/Malaysia & Sulu (bhgian 2)





Senario Keempat


Dalam pelajaran yang lepas 'The Power of History' saya ada beritahu bahawa dalam dunia yang dikatakan bertamadun pada hari ini,pihak-pihak yang berkaitan akan cuba berdiplomasi dan berunding sebelum beralih ke drama seterusnya.Komponen diplomasi yang paling ampuh ialah,

The history.

Sekarang mari kita lihat The Game.Terdahulu,saya ada senaraikan 3 senario dalam The Game.3 senario ini nampak bersifat antagonis.Dalam ilmu strategi,biasanya para jeneral akan melihat kemungkinan paling buruk dan risiko yang paling tinggi boleh diserap.Jadi 3 senario ini adalah salah satu cara untuk mengukur keupayaan.Apa yang saya paparkan ini tiada kaitan dengan politik murahan kepartian.Saya cuma ingin bawa anda sebagai pembaca melihat dari atas 'papan catur' bukan jadi buah-buah catur sebagaimana 'political slave' atau 'pawn of the game'.

'Political slave':suka dipengaruhi oleh gosip politik,cepat emosi dan pandangannya ditentukan oleh propaganda.
'Pawn of the game':membiarkan diri dilaga-lagakan musuh,dicaturkan,dipergunakan orang lain dan tiada prinsip sendiri.

Kajian kes ini boleh digunakan dimana-mana sahaja dalam pelbagai situasi.Ia sebagai contoh sahaja.Saya hanya mahu anda BERFIKIR.Jika anda melihatnya sebagai pelajaran (a lesson),saya ucapkan tahniah.

Jadi di sana terdapat 'senario keempat'.

Sebelum itu kita lihat dulu,entiti-entiti yang terlibat dalam The Game.

data loading...

The Sultan Sulu>
apa dia nak:Sabah
alasan:milik Kesultanan Sulu long...long...ago
Ulasan:

Pertama,kita perlu bertanya adakah orang yang itu adalah Sultan Sulu yang sah dan disokong oleh rakyat Sulu?
Kedua,tuntutan sebahagian Sabah atau seluruh Sabah?Mengikut sejarah,Sultan Brunei hanya beri sebahagian kecil sahaja dari Sabah kepada Sultan Sulu.Jadi bagaimana boleh menuntut ALL of Sabah?Tuntutan boleh bertambah mengikut masa.Pelik bin ajaib.
Ketiga,mengikut sejarah,hakmilik Sultan Sulu telah dipajak kepada Kompeni Inggeris.Kemudian kununnya 'The Last Sultan Sulu' telah sign satu perjanjian menyerahkan hakmiliknya kepada Filipina.Sebab itu Filipina ada 'tangguk sakti'.

Jadi The Sultan Sulu...game over.

The Filipino>
apa dia nak:wilayah milik Sultan Sulu
alasan:apa jua milik Sulu,Filipina punya!

Ulasan:

Filipina menanti peluang untuk menggunakan 'tangguk sakti'.Kemungkinan dia ni lengkap ada segala dokumen pasal itu.Tetapi terhalang oleh beberapa sebab.Antaranya Malaysia punya backup besar dari geng diplomasinya.Kedua,Laporan Suruhanjaya Cobbold.Laporan yang menunjukkan Filipina tidak popular dalam tuntutan itu.Ketiga,perjanjian yang telah dipersetujui oleh pemimpin2 Sabah seperti Tun Mustapha dan Tun Fuad Stephens mewakili penduduk Sabah.Keempat,faktor ekonomi.Hubungan buruk dengan Malaysia ibarat kanser ekonomi,jadi Filipina mengambil keputusan berbaik-baik dengan Malaysia.Malaysia bukanlah negara kuat,namun KUASA diplomasinya aneh.Sebelum apa-apa berlaku,baik berdiam diri dulu.

Jadi Filipina menunggu 'a game' seterusnya.

The Separatist>
apa dia nak:blah dari Malaysia
alasan:Malaysia jahat macam Pol Pot

Ulasan:

The Separatist memikirkan ia boleh menjadikan Sabah sebagai Timor Leste kedua.Cara ini mungkin berjaya dengan bantuan kuasa-kuasa asing.The Separatist mengambil model perjuangan Fretilin (Timor Leste) dan Organisasi Papua Merdeka (Papua Barat).Jika perlu mereka akan mengangkat senjata dan 'summon' kuasa-kuasa asing untuk keluarkan Sabah dari Malaysia.Bagi mereka Malaysia jahat macam Pol Pot.The Separatist memikirkan Malaysia telah sedut kekayaan Sabah dan mampatkan di 'Malaya'.Malaysia juga telah 'genocide' orang Sabah,kata mereka.

Jadi The Separatist menunggu orang lain untuk buka 'a game' untuknya.

The Foreigner>
apa dia nak>kekayaan & peluang 'bisnes' di Sabah
alasan:kepentingan diri sendiri

Ulasan:

The Foreigner bijak mengambil peluang sebagaimana Australia mengambil peluang atas minyak di Timor Leste.The Foreigner bertugas dalam pelbagai bidang.Ada yang memiliki 'bank' dan 'tabung bantuan' yang 'membantu' negara-negara miskin dan dalam konflik,contohnya IMF.Mereka akan ubah polisi negara sesukahati dan mengenakan bunga yang tinggi.Ada juga The Foreigner yang membekalkan senjata kepada kedua belah pihak yang berperang.Peperangan demi peperangan adalah lubuk bisnes bagi mereka.Boleh tonton filem Lord of War lakonan Nicholas Cage.Ada juga dari mereka yang suka menyibuk hal orang lain.Uncle Sam,dan dia menyangka dirinya Polis Dunia.Ada pula yang menjalankan DIVIDE & RULE ke atas negara-negara lain.Apabila berpecah,mereka akan laga-lagakan,kemudian lantik 'pemimpin boneka' di negara-negara yang jadi 'pawn of the game' itu.

Jadi,The Foreigner menonton The Game yang sedang berlangsung.Jika kena pada masa yang tepat,The Foreigner akan pegang joystick...




The Sabahan>
apa dia nak:Keharmonian,kedamaian dan perpaduan
alasan:adakah perlukan alasan lagi?

Ulasan:

Sabah adalah negeri berbilang kaum.Terdapat lebih 21 pribumi di Sabah.Orang Kadazan-Dusun,Orang Bajau,Orang Brunei,Orang Sungai...sekadar menamakan beberapa contoh mahukan keharmonian dan kedamaian.Mereka bencikan peperangan,suasana huru-hara dan keganasan.Sebagaimana penduduk di negeri-negeri lain di dalam Malaysia,mereka tidak suka orang luar masuk campur di dalam hal-ehwal mereka.Mereka mahu hidup sejahtera di Sabah,Negeri di Bawah Bayu.

Jadi The Sabahan melihat The Game sedang berlangsung.Sama ada The Game menentukan masa depan The Sabahan atau mereka yang membuat keputusan untuk The Game.


SENARIO KEEMPAT

Malaysia berunding dengan The Sultan Sulu.Malaysia menggunakan segala kemahiran diplomasinya yang pernah digunakan untuk melembutkan negara-negara besar macam China,Amerika dan United Kingdom.The Sultan Sulu adalah orang Tausug yang punya hubungan kekeluargaan dan agama dengan perunding Malaysia tersebut.Jadi rundingan ibarat 'perbincangan keluarga'.Trivia,kaum-kaum pribumi di Malaysia termasuk orang Tausug adalah 'a big family' iaitu suku-suku Autronesia.Namun 'adik-beradik' lebih kuat merajuk berbanding orang luar macam Komunis China atau Kapitalis Amerika.Perunding Malaysia cuba memujuk saudaranya...perbincangan masih berlangsung.Tiba waktu solat.Perunding Malaysia mengajak The Sultan Sulu solat berjemaah.The Sultan Sulu dan perunding Malaysia solat berjemaah bersama.

Dalam waktu yang lain,pihak SSDI dan 'Sultan-sultan jadian' telah diaturkan untuk duduk semeja bagi menyelesaikan masalah Sulu.Kekuatan masing2 perlu digunakan untuk membangunkan Sulu,bukan menuntut kekayaan peribadi masing-masing.Dalam hal ini SSDI diminta mengambil peranan serius.

The Foreigners,The Filipino,The Separatist dan lain-lain menunggu senario yang akan berlaku.Mereka akan bertindak terhadap keputusan.The Foreigners mula menelefon broker-broker dan para kontraktor mereka.

Rundingan disambung semula.

Adakalanya mereka seakan-akan mahu bertengkar.Adakalanya mereka gelak ketawa bersama.Ini sangat menghairankan.Apa yang mereka bincangkan?

Sementara itu The Sabahan membaca semua data-data tentang pihak-pihak yang terlibat dalam The Game.The Sabahan mencongak sendiri setiap risiko yang perlu dia bayar untuk setiap situasi.

The Filipino telah bersedia dengan 'tangguk sakti' di pintu imigresen Malaysia.

The Separatist mula melobi United Kingdom,penaung Komanwel.Kartel-kartel missionari Kristian dan kru-kru Sidang Injil Borneo mula berkampung di satu lokasi rahsia.The Jesuit mula membentang peta demografi.The Evangelist mengira berapa markas Tabligh di Sabah.

Malaysia dan The Sultan Sulu masih berbincang.Keputusan terletak kepada kemahiran diplomasi Malaysia dan sifat persaudaraan Sulu.

Namun keputusan tetap di tangan-Nya.

The Sabahan telah nampak apa yang sedang berlaku.

Apa yang dia nampak?

Sementara itu perunding Malaysia telah berjabat tangan dengan The Sultan Sulu.Mereka berpelukan tanda persaudaraan.

next...

War.

tetapi yang anehnya bukan melibatkan The Sabahan,The Sultan Sulu atau Malaysia.

Tetapi orang lain.

Siapa?

#gdssjrh
the historian

No comments:

Post a Comment